Izglītība
attēls

LBTU Malnavas koledžā šajā nedēļā notika LOSP Dārzkopības grupas vizīte, kurā piedalījās LOSP valdes un Dārzkopības grupas pārstāvji, kā arī nozares asociāciju, pašvaldību, nozares uzņēmumu pārstāvji. Vizītes ietvaros tika diskutēts par LBTU Malnavas koledžas attīstību un apskatīta koledžas mācību materiāli tehniskā bāze.

Lai diskutētu par LBTU Malnavas koledžas ieceri uzsākt jaunas studiju programmas īstenošanu dārzkopības jomā, kā arī kopumā par koledžas nozīmi lauksaimniecības profesionālās izglītības nodrošināšanā, uz diskusiju koledžā ieradās Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome (LOSP) dārzkopības darba grupas un valdes pārstāvji, kā arī Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes, Ludzas novada domes, Latgales ražojošo lauksaimnieku apvienības, Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas, Mežvidu lauksaimniecības un tehnoloģiju parka, koledžas padomes un konventa pārstāvji, kā arī nozari pārstāvoši uzņēmēji.

Vizītes dalībnieki tika iepazīstināti ar laboratorijām, aprīkojumu un infrastruktūru lauksaimniecības izglītības un studiju programmu īstenošanai, kā arī ieviešanā esošiem investīciju projektiem, t.sk., topošo eksperimentālo laboratoriju, mūžizglītības un tālākizglītības centru, siltumnīcu- laboratoriju, lauksaimniecības mehanizācijas laboratoriju u.c. Simboliski par godu vizītei kopīgiem spēkiem tika iestādīti seši vīnogu stādi, tādejādi godinot koledžas vēsturi un tradīcijas, un atgādinot par sākotnējo Malnavas lauksaimniecības skolas izveides mērķi. Tieši ar mērķi nostiprināt Latvijas austrumu robežu 1921. gada 10. martā Latvijas austrumu daļā Malnavā (nevis dziļāk valsts teritorijā) tika izveidota lauksaimniecības skola. Tās izveide deva iespēju labu izglītību iegūt tieši Latgales jauniešiem, neskatoties uz to, ka Malnavā mācījās jaunieši no dažādiem novadiem. Pēc Malnavas lauksaimniecības skolas pabeigšanas izglītotie jaunsaimnieki vai nu turpināja studijas, vai ar jauniegūtajām zināšanām ievērojami uzlaboja pierobežas lauksaimnieku panākumus-  ne īpaši auglīgajā augsnē tika gūtas labākas ražas, sāka audzēt vērtīgu šķirņu lopus, Malnavā audzētās vīnogas un arbūzus slavēja Vislatvijas Lauksaimniecības izstādē. Malnavas lauksaimniecības skolu dēvēja par kultūras oāzi valsts nomalē.

LBTU Malnavas koledža nepārtraukti attīstās un meklē risinājumus kā pilnvērtīgi sniegt izglītību gan īsā cikla augstākas izglītības studiju programmās, gan profesionālās vidējās izglītības programmās. Viens no galvenajiem stratēģiskās specializācijas virzieniem ir lauksaimniecība un pēdējos 2 gados šajā virzienā ir ieguldīts darbs izglītības un studiju procesa sakārtošanā, pētniecības attīstībā, starptautiskās sadarbības stiprināšanā, kā arī ar Zemkopības ministrijas atbalstu ir veikti nozīmīgi ieguldījumi materiāli tehniskās bāzes uzlabošanā. Koledžas rīcībā ir arī lauksaimniecības un mežu zemes, kas ļauj efektīvi organizēt praktiskās nodarbības.

Ņemot vērā izaicinājumus profesionālajā izglītībā un lauksaimniecības nozarē, plānotās pārmaiņas izglītības iestāžu tīklā Austrumu pierobežā, LOSP Dārzkopības grupas un valdes vizīte un diskusijas, kurās iesaistījās Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes, Ludzas novada domes, Latgales ražojošo lauksaimnieku apvienības, Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas, Mežvidu lauksaimniecības un tehnoloģiju parka, koledžas padomes un konventa pārstāvji, kā arī  nozari pārstāvoši uzņēmēji, ir īpaši nozīmīgas. Lauksaimniecības nozares attīstība ir vitāli nozīmīga Latvijas Austrumu pierobežas dzīvotspējas saglabāšanai un profesionālās izglītības pieejamība un kvalitāte šajā kontekstā iegūst vēl lielāku svaru.

Diskusiju laikā pašvaldības pārstāve Ināra Silicka (Ludzas novada domes priekšsēdētāja 1.vietniece) uzsvēra LBTU Malnavas koledžas ieguldījumu novada un kaimiņu novadu jauniešu izglītošanā. Ņemot vērā skolu optimizāciju tendences, I.Silicka lika akcentu uz koledžas lomu lauku reģionu jauniešu izglītošanā un kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā arī turpmāk. Savukārt, LOSP valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis un LOPS valdes loceklis Kaspars Melnis norādīja uz reģionālā un ģeogrāfiskā aspekta nozīmi, pieņemot lēmumus par konkrētu programmu īstenošanu.

LBTU Malnavas koledža strauji pilnveidojas un attīstās, lai kopīgiem spēkiem ar nozari un LBTU meklētu risinājumus izaicinājumiem un nodrošinātu kvalificētus un konkurētspējīgus speciālistus, palielinot lauksaimniecības programmu pieejamību dažādos izglītības līmeņos Austrumlatvijā, t.sk. dārzkopībā.

LBTU Malnavas koledžas kolektīvs ar cerībām raugās uz tālāku auglīgu sadarbību ar nozari un LBTU, lai kopīgiem spēkiem stiprinātu LBTU Malnavas koledžu kā vienīgo lauksaimniecības koledžu Autsrumlatvijā vienlaicīgi atceroties, ka robežas nostiprināšana nav tikai žoga uzsliešana un rūpīga novērošana. Robežu stipru dara mērķtiecīga pierobežas attīstība, cilvēki un dzimtas, kuri pierobežā iesakņojas un paliek uz dzīvi. Līdz ar to izglītības pieejamības nodrošināšana Austrumu pierobežā visos līmeņos šajā kontekstā iegūst ārkārtīgi svarīgu nozīmi.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Par LBTU Malnavas koledžu:

Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes aģentūra - Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Malnavas koledža ir vadošā profesionālās izglītības iestāde Austrumlatvijā lauksaimniecības nozarē, komerczinībās un autotransportā. LBTU Malnavas koledža īsteno 3 īsā cikla profesionālās augstākās izglītības studiju programmas, 6 profesionālās vidējās izglītības, arodizglītības, tālākizglītības, neformālās izglītības programmas, arī kvalifikācijas piešķiršanu ārpusformālās izglītības ietvaros.