Ludzas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 10/2024 “Ludzas novada Iedzīvotāju padomes nolikums” nosaka Ludzas novada Iedzīvotāju padomes (turpmāk – Padome) kompetenci, darbības teritoriju, Padomes locekļu skaitu, kandidātu izvirzīšanas un ievēlēšanas kārtību, darbības termiņu, darba organizāciju un kārtību, kādā pašvaldības institūcijas izskata Padomes iesniegumus.

Padome ir pēc iedzīvotāju un Ludzas novada pašvaldības iniciatīvas izveidota konsultatīva institūcija, kuras darbības mērķis ir nodrošināt Ludzas novada teritoriālā iedalījuma vienību (pagastu un pilsētu) iedzīvotāju interešu pārstāvību un sekmēt efektīvu, atklātu un atbildīgu sabiedrības iesaistīšanos pašvaldības darbā, tādējādi veicinot vietējās sabiedrības saikni ar pašvaldību, paaugstinot pašvaldības darba kvalitāti un atbilstību tās iedzīvotāju interesēm.

Padomes uzdevums ir nodrošināt attiecīgās padomes darbības teritorijas iedzīvotāju interešu pārstāvību Ludzas novada pašvaldībā šādos jautājumos:

  • pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);
  • teritorijas un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tā saistīta ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;
  • iedzīvotājiem sniedzamais kultūras piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē;
  • pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšana;
  • atbalsts kultūras norisēm;
  • saimnieciskās darbības sekmēšana un atbalsta sniegšana kā arī citi padomei svarīgi jautājumi.

Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, kura nodrošina savas darbības teritorijas iedzīvotāju interešu pārstāvību un pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam. Proti, sabiedriski aktīva cilvēku grupa, kas darbojas uz brīvprātības principiem, tiek veidota katrā Ludzas novada pagastā un pilsētās – Ludzā, Kārsavā un Zilupē. Padomes locekļu skaits padomēs noteikts atbilstoši teritoriālajam lielumam: pagastos – 5 padomes locekļi, Zilupes pilsētā – 7 padomes locekļi, Kārsavas pilsētā – 7 padomes locekļi un Ludzas pilsētā – 9 padomes locekļi. Iedzīvotāju padomes apzina iedzīvotāju vajadzības un pārstāv viņu intereses pašvaldībā tādos jautājumos:

  • teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana, pretplūdu pasākumi, kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);
  • teritorijas un būvju uzturēšanas prasību noteikšana, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;
  • daudzveidīgs kultūras piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē, atbalsts kultūras norisēm un esošā kultūras mantojuma saglabāšana,
  • saimnieciskās darbības sekmēšana, atbalsta sniegšana un citi iedzīvotājiem svarīgi jautājumi.

Atbilstoši normatīvajiem aktiem par padomes locekli var būt fiziskā persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu un ir deklarējusi savu dzīvesvietu attiecīgās padomes darbības teritorijā, ir Latvijas Republikas pilsonis vai tāds Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas Republikas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā. Savukārt par padomes locekli nedrīkst būt – domes deputāts, pašvaldības izpilddirektors, pašvaldības apvienības pārvaldes vadītājs un viņa vietnieks, pilsētas pārvaldes vadītājs un viņa vietnieks.

Padomes locekļu darbs ir brīvprātīgs un bez atalgojuma. Sastāvu ievēl uz četriem gadiem, pēc tam notiks jaunas vēlēšanas.

Iedzīvotājs ir tiesīgs pats pieteikt savu kandidatūru darbam iedzīvotāju padomē. Tāpat jāatzīmē, ka ikviens attiecīgā pagasta vai pilsētas iedzīvotājs var izvirzīt kādu citu kandidātu, iesniedzot ar viņu rakstveidā saskaņotu pieteikumu.

Pieteikumu iesniegšanas termiņš nebūs īsāks par 30 (trīsdesmit) dienām no pieteikšanās paziņojuma publicēšanas dienas oficiālajā Ludzas novada pašvaldības tīmekļvietnē www.ludzasnovads.lv. Ja noteiktajā termiņā kādā no padomēm būs mazāks kā padomē ievēlējamo locekļu skaits, pašvaldība pagarina pieteikšanās termiņu vēl par trīsdesmit dienām.

Pieteikumus varēs iesniegt klātienē Ludzas novada Valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros (Ludzā, Kārsavā, Zilupē un Blontu pagastā) vai Kārsavas pilsētas pārvaldē, Zilupes pilsētas un Zaļesjes pagasta apvienības pārvaldē, pagastu apvienību pārvaldēs. Tāpat arī, sūtot pieteikuma veidlapu, parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, uz attiecīgās iestādes e-pastu.

Pieteikto kandidātu pieteikumus apkopos un pārbaudīs attiecīgā pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienības pārvaldes vai vienību apvienības pārvaldes vadītājs, vai pašvaldības izpilddirektora norīkota amatpersona, izveidojot Iedzīvotāju padomes vēlēšanu komisiju trīs locekļu sastāvā (turpmāk – Komisija). Apkopojot pieteikumus, tiks veikta pārbaude par kandidātu atbilstību nolikuma prasībām. Pašvaldība publicēs kandidātu sarakstu tīmekļvietnē www.ludzasnovads.lv un drukātā veidā izvietos attiecīgās padomes darbības teritorijas pašvaldības administratīvās ēkas telpās.

Vienlaicīgi ar padomes locekļu kandidātu saraksta publicēšanu Komisija tīmekļvietnē www.ludzasnovads.lv publicē paziņojumu par padomes vēlēšanu vietu (vietām) un dienu (ne ātrāk kā vienu mēnesi pēc padomes locekļu kandidātu saraksta publicēšanas).

Padomi ir tiesīgas vēlēt fiziskās personas, kuras sasniegušas 16 gadu vecumu, ir deklarējušas savu dzīvesvietu attiecīgās Ludzas novada teritoriālās vienības teritorijā un ir Latvijas Republikas pilsoņi vai tādi Eiropas Savienības pilsoņi, kuri nav Latvijas Republikas pilsoņi, bet ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā. Katrs Ludzas novada iedzīvotājs ir tiesīgs balsot par vienu padomi.

Padomes vēlēšanas tiek uzskatītas par notikušām, ja tajā piedalās vismaz 1% no attiecīgajā padomes darbības teritorijā reģistrēto iedzīvotāju skaita. Padomes vēlēšanu rezultātus apstiprinās ar Ludzas novada pašvaldības domes lēmumu un rezultātus publicēs tīmekļvietnē www.ludzasnovads.lv.

Padomes sēžu organizēšanai padome varēs izmantot Ludzas novada pašvaldības īpašumā esošas telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš saskaņojot to ar atbildīgo personu.

Padomi vada tās priekšsēdētājs vai viņa prombūtnē – priekšsēdētāja vietnieks. Padomes priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku un sekretāru no sava vidus ievēlē padomes locekļi ar balsu vairākumu pirmajā padomes sēdē.

Padomes sēdes sasauc tās priekšsēdētājs pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā vienu reizi sešu mēnešu periodā. Tāpat padomes sēdes tiek sasauktas arī, ja to pieprasa vismaz 3 padomes locekļi vai, ja padomei ir jāpieņem lēmuma projekts izskaitīšanai Ludzas novada pašvaldībā.

Informācija par sēdi tiks ievietota pašvaldības tīmekļvietnē vismaz 5 darba dienas pirms sēdes, norādot norises vietu un izskatāmos jautājumus. Padomes sēdes protokoli tiks publicēti pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ludzasnovads.lv.

Mēneša laikā pašvaldībai ir pienākums izskatīt iesniegumus (tai skaitā lēmumprojektus), ko iesniegusi padome, un lemt par iesnieguma (arī lēmumprojekta) turpmāko virzību, nosakot par to atbildīgo pašvaldības institūciju. Padomes locekļiem, pārstāvot padomi, ir tiesības piedalīties Ludzas novada pašvaldības domes sēdēs un komiteju sēdēs ar padomdevēja tiesībām.

Saistītās aktualitātes:

Ilustratīvs attēls